18 دسامبر 2022 - مطالعه ی اخیر که توسط دکتر کریم کهنسال و تیمش در تهران انجام گردید، نشان می دهد که در بین مردان تغییرات قند خون ناشتا تنها زمانی که به سطح دیابت نوع 2 برسد، با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل مرتبط است، در حالی که در میان زنان، بروز اختلال در قند خون ناشتا، همچنین زمانی که این اختلال مزمن شود و یا هنگامی که تبدیل به دیابت نوع 2 (T2DM) شود، با افزایش مرگ و میر به همه ی علل مرتبط است.

یافته های این مطالعه در Cardiovascular Diabetology منتشر شد.

آزمایش قند پلاسما در حالت ناشتا، اغلب برای تشخیص دیابت نوع 2 و پیش دیابت استفاده می شود زیرا نسبت به روش های دیگر هزینه و زمان کمتری نیاز دارد و به راحتی قابل دسترسی است. بر اساس تحقیقات رو به افزایش، تفاوت‌های جنسی قابل ‌توجهی در پیامدهای مرتبط با مرگ و میر ناشی از دیابت نوع 2 وجود دارد. به منظور بررسی اثرات جنسیتی خاص ناشی از تغییرات کوتاه مدت در وضعیتقند پلاسمای ناشتا(FPG) بر خطر طولانی مدت مرگ و میر به همه علل، و مرگ و میر ناشی از مشکلات و بیماریهای قلبی عروقی و سرطان در افراد بدون دیابت نوع 2 در ابتدای تحقیق، محققان از تجزیه و تحلیل تلفیقی از سه مطالعه کوهورت مهم استفاده کردند. علاوه بر این، محققان تاثیر تغییرات کوتاه ‌مدت FPG بر وقوع مرگ ‌ومیر در مردان و زنان را با هم مقایسه کردند.

در مجموع جمعیت مورد مطالعه شامل 14378 نفر(30 تا 60 سال؛ 8272 زن) از سه مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت، شامل: مطالعه ی لیپید و گلوکز تهران، مطالعه چند قومیتی آترواسکلروز، و خطر آترواسکلروز در جوامع، بود. بر اساس تغییرات تقریباً سه ساله ی FPG، افراد به شش گروه تقسیم شدند: FPG طبیعی  بهNFG (مرجع در تمامی تحلیل ها)؛ NFG به اختلال گلوکز ناشتا(IFG)؛NFG  به T2DM؛ IFG بهNFG ؛ IFG به IFG و IFG به T2DM.

 برای تخمین نسبت های خطر (HRs (95٪ CI)) برای حوادث مرگ و میر ناشی از همه علل و علل خاص، رگرسیون چند متغیره طبقه بندی شده کاکس با تنظیمات برای سن، شاخص توده بدنی(BMI)، BMI-Change، وضعیت سیگار کشیدن، فشار خون بالا و کلسترول بالا، مورد استفاده قرار گرفت. برای هر دسته، نسبت خطر زنان به مردان (RHRs) برآورد شد.2362  مورد مرگ به هر علتی در طول دوره پیگیری ثبت شد.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

·        در مقایسه با گروه NFG-NFG، همه ی تغییرات در رده بندی FPG در زنان، به استثنای گروه IFG به NFG، با خطر بیشتری برای مرگ ناشی از همه ی علل، مرتبط بودند.

·        علاوه بر این، زنان در گروه IFG بهT2DM ، خطر بیشتری برای مرگ ناشی از مشکلات و بیماریهای قلبی عروقی داشتند. علاوه بر این، محققان کشف کردند که زنان در گروه های  NFGبهIFG  وIFG-IFG ، شانس بیشتری برای مرگ بر اثر سرطان، دارند.

·        با این حال، تنها دو گروه از مردان در گروه های NFG بهT2DM  و IFG بهT2DM ، در معرض خطر بیشتری برای مرگ به هر علتی بودند.

·        در مقایسه با مردان، زنان در گروهIFG-IFG ، 24 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه علل بودند.

محققان گفتند: به طور خلاصه، در میان بیش از 14000 فرد بدون T2DM و CVD شایع، ما ارتباط بین یک تغییر تقریباً سه ساله در وضعیت IFG با حوادث مرگ ‌و میر را با تفاوت‌های جنسی آشکار در این مسیر بررسی کردیم. در بین زنان، بروز وضعیت IFG، یا اختلال قند خون ناشتای مداوم، یا پیشرفت به دیابت نوع 2، خطر قابل توجهی برای حوادث مرگ و میر همه علل در حضور عوامل خطر CVD داشت. علاوه بر این، تأثیر نامطلوب IFG، حتی در بین زنانی که به وضعیت دیابت نوع 2 نرسیده بودند،مشاهده شد. با این حال، در مردان، خطر بیش از حد فقط برای کسانی که قند خون پلاسمای آنها به وضعیت دیابت نوع 2رسیده بود، مشاهده شد. برای تأیید یافته‌های ما و ارائه اطلاعات بیشتر در مورد دوشکلی جنسی در تأثیرات جهت‌های قند خون بر رویدادهای مرگ ‌و میر، به کار بیشتری نیاز است، موضوعی که در پزشکی دقیق تأکید شده است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/fasting-blood-sugar-variability-increases-risk-of-all-cause-mortality-among-women-104034